Handouts Climate Detective

Project

10 september 2024 – 28 april 2025

Climate Detectives is een Europees project waarin leerlingen in groepjes van 2 of meer een klimaatprobleem onderzoeken en onder de aandacht brengen. Ze doen onderzoek door grondmetingen te doen of door satellietdata te vergelijken. Ideaal als profielwerkstuk voor aardrijkskunde. Deelname tot en met 19 jaar.

 

Om leerlingen op weg te helpen in het bedenken, opzetten en uitvoeren van hun klimaatonderzoek, hebben we vier hand-outs gemaakt. Op elke hand-out staat onder andere mogelijke onderzoeksvragen, ideeën voor grondmetingen en diverse bronnen. Ook staat het tijdspad van het project weergegeven. Er zijn vier hand-outs met elk een eigen onderwerp, u kunt ze hier onderaan downloaden

Droogte

Nederland wordt steeds droger. Deze klimaatsverandering is dichtbij huis waar te nemen. Leerlingen kunnen de impact hiervan in de eigen gemeente onderzoeken, brengt de droogte de waterafvoer in gevaar? Leerlingen kunnen bijvoorbeeld verschillende bodemtypen onderzoeken, metingen doen met een vochtcapaciteit-meter, de grondwaterstanden of neerslag van de afgelopen jaren in kaart brengen, of met satelliet data de bodemvochtcapaciteit van omliggende gebieden vergelijken. Bekijk de video waarin een ruimte-expert uitlegt hoe sattelietmetingen gebruikt worden om bodemvochtcapaciteit te meten.

Bosbranden

De afgelopen jaren zijn er steeds bosbranden in Europa, vooral in Frankrijk en Spanje. Is dit ook de toekomst voor Nederland? Hoe herstelt een afgebrand bos zich? Hoe lang duurt dat? En verschilt dat ook per bos?

Luchtvervuiling

Vervuiling van de lucht kan gaan over verschillende stoffen. Fijnstof, CO2, methaan of NOx worden in de lucht uitgestoten. Via satellieten kunnen deze gassen gedetecteerd worden. Bekijk de video waarin een ruimte-expert uitlegt hoe satellieten luchtvervuiling kunnen meten.

Onderwerp naar keuze

In het Climate Detectives project kunnen leerling elk onderwerp kiezen dat raakt aan klimaatverandering (en geschikt is voor een pws aardrijkskunde). Een lokaal klimaatprobleem heeft de voorkeur, zodat leerlingen de laatste fase van het project goed kunnen uitvoeren. Nadat de leerlingen het onderzoek hebben afgerond, gaan zij het probleem onder de aandacht brengen of een actie doen om het probleem op te lossen of te voorkomen.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de ESERO nieuwsbrief en blijf op de hoogte van actuele lessen, nieuwe projecten en trainingen op het gebied van ruimtevaart.