Experiment: een veilige landing

Les

Veilig landen vanuit de ruimte
Om na een ruimtemissie veilig op aarde terug te keren hebben astronauten een landingsvoertuig nodig. Door middel van een aantal proeven onderzoeken de leerlingen welke krachten van invloed zijn op de val van een voorwerp. Daarna gaan ze zelf aan de slag en bouwen ze met de opgedane kennis een landingsvoertuig voor de veilige landing van een rauw ei. De beide lesactiviteiten zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken

Lesactiviteit: Experimenteren voor een veilige landing

Om na een ruimtemissie weer veilig op aarde terug te keren hebben astronauten een landingsvoertuig nodig. Door middel van een aantal proeven onderzoeken de leerlingen welke krachten van invloed zijn op de val van een voorwerp. Ze maken kennis met de natuurkundige grootheden snelheid, zwaartekracht en luchtweerstand en onderzoeken hoe deze van invloed zijn op de val van een voorwerp.

Download het lesmateriaal

Lesactiviteit: Een veilige landing
De omstandigheden op andere planeten zijn anders dan op de aarde. Op Mars is de zwaartekracht een derde van die op aarde en is er een dunnere atmosfeer. Landingsvoertuigen gebruiken daarom aangepaste landingsmethodes. Landingsvoertuigen landen op Mars door enorme parachutes, luchtkussens of remraketten. Om na een ruimtemissie weer veilig op aarde terug te keren hebben astronauten een landingsvoertuig nodig. De leerlingen ontwerpen met beperkte materialen een landingsvoertuig voor een rauw ei.

Download het lesmateriaal

Complete les

Voor extra achtergrondinformatie over landingen en ideeën voor filmpjes in de klas kan je de complete les hier downloaden:
Download de les

Lesdoelen
De leerlingen:
• leren hoe verschillende ruimtevaartuigen landen
• leren hoe ze resultaten uit een proef in hun eigen ontwerp kunnen toepassen
• maken kennis met de natuurkundige grootheden snelheid, zwaartekracht en luchtweerstand en onderzoeken hoe deze van invloed zijn op de val van een voorwerp
• ontwerpen met beperkte materialen een landingsvoertuig voor een ei