Nieuws

Aether 22 uit Groningen winnaar CanSat competitie

Leerlingen van het CSG Augustinus uit Groningen hebben de eerste prijs gewonnen van de Nederlandse CanSat competitie. CanSat is een uitdagend project voor havo- en vwo-scholieren waarbij ze zelf een satelliet maken ter grootte van een frisdrankblikje. Tijdens de online finaledag won team Aether 22 de gouden CanSat-award en een plek in de Europese CanSat-finale, georganiseerd door de European Space Agency.
Nieuwe space pioneers
Voorafgaand aan de prijsuitreiking schreven de tien teams van finalisten een rapport. Ook maakten ze een video over hun ideeën en hoe ze die tijdens het project hebben uitgewerkt. Juryleden Chris Verhoeven (TU Delft), Arjen Dirk Boersma (Ministerie van Defensie), Kathelijne Beenen (Netherlands Space Office) en Meie van Laar (NEMO Science Museum) gaven na een paar kritische vragen hun oordeel. Volgens hen scoorde het winnende team op alle terreinen erg goed. Ze waren innovatief op het gebied van engineering, maakten een prachtige pitch en vlog over hun project, schreven een goed leesbaar verslag en lieten sterke samenwerking zien. Jasper Wamsteker (NSO), die de finale presenteerde, noemde het team zelfs ‘de nieuwe space pioneers’. Het team reageerde verrast, maar blij op de winst: “We hebben het bijltje er wel eens bij neer willen gooien. Tegenslagen waren er bijvoorbeeld als de code niet werkte. Daar hebben we echt voor gezeten. En het geeft een hele kick als het dan tóch werkt!”. De tweede en derde prijs gingen respectievelijk naar Radiaviation (Sint-Oelbertgymnasium, Oosterhout) en Deltasquirrel (Atheneum College Hageveld, Heemstede).
Verkenning van nieuwe planeten
De teamleden van Aether 22 - Esther, Derk Jan, Nynke, Meike en Vincent – bedachten een CanSat die het aardoppervlak van een nieuwe, nog niet ontdekte planeet kan verkennen. Hun CanSat neemt drie nog kleinere satellieten met zich mee. Die worden losgelaten na de val uit een raket en kunnen alle drie communiceren met de ‘moeder-satelliet’. Hun CanSat heeft daardoor niet één, maar vier meetpunten. Zo zou het in kaart brengen van een nieuwe planeet veel gemakkelijker en sneller kunnen gaan. “Wij zijn waarschijnlijk het enige team dat blij is als er onderdelen uit onze CanSat vallen!” grapten ze daar zelf over. 
Wetenschappelijke ambities najagen
Volgens de jury toonde Aether 22 ook op communicatief vlak veel kwaliteit. Zo ontwierpen ze zelf posters die ze op school hingen. “Het idee is om jongere leerlingen aan te moedigen hun wetenschappelijke ambities na te jagen als ze dat willen, door te laten zien dat ze iets kunnen bouwen waar ze trots op kunnen zijn.” schreef het team in hun rapport. “Het is belangrijk voor jonge scholieren om te leren over wetenschap, technologie, ontwerpen en toegepaste wiskunde. Soms worden deze onderwerpen gezien als vakken voor jongens, terwijl meisjes hiertoe ook perfect in staat zijn.” 

Na afloop van de finale vertelde teamlid Nynke dat de CanSat competitie ook haar heeft geholpen om een studiekeuze te maken: “Door het project weet ik wat ik wil gaan studeren. Ik ga computer science doen!”. Ook teamlid Esther vond inspiratie in de competitie: “Ik wil verder in de ruimtevaart. Dat gebied lijkt me echt heel interessant!”.
CanSat en corona
Dit jaar liep de CanSat competitie door de coronamaatregelen opnieuw anders dan gepland. De testdag ging niet door. De lanceerdag op 18 maart kon gelukkig wel doorgaan. De satellieten van de leerlingen werden op die dag met een raket gelanceerd tot 1 kilometer hoogte. Bekijk hier de video van de dag.
Nieuwe CanSat-competitie start in september
In september 2022 gaat er weer een nieuwe competitie van start. De wedstrijd is voor scholieren in de bovenbouw van havo of vwo. Zij hebben tot begin oktober 2022 de tijd om een voorstel te schrijven voor een eigen satelliet met zelfgekozen missie. Meer informatie over deelname aan de CanSat competitie is te vinden via www.esero.nl/cansat.

CanSat is een ESERO NL-project dat NEMO uitvoert in opdracht van het Nederlands ruimtevaartagentschap Netherlands Space Office. De competitie is opgezet om scholieren enthousiast te maken voor een technische opleiding.