PO
Evenement

Conferentie Teaching & Technology

woensdag 10 maart 2021, 15.00 - 18.00 uur - Online
Een online conferentie over ruimte, kunst en technologie op woensdagmiddag 10 maart. Gratis te volgen voor leerkrachten primair onderwijs en museumprofessionals. De inschrijving is inmiddels gesloten.

De ontwikkeling van nieuwe techniek gaat razendsnel. Maar welke technologieën kun jij goed gebruiken in de klas? En wat pas je toe in het museum? Tijdens deze actieve online conferentie gingen we aan de slag met virtual reality op school en waar op te letten bij het ontwerpen van een exhibit met augmented reality. Bekijk hier de getekende samenvatting van de middag.
Bekijk presentaties
Workshops
Er zijn workshops voor leerkrachten, voor museumprofessionals, en voor beiden. Let op, workshops in het Engels staan in het Engels omschreven.

Ruimtevaart- en sterrenkundeapps voor in de klas
Het web staat vol prachtige websites en apps die je kunt gebruiken in de klas. In deze sessie liepen we langs een aantal online leermiddelen die laten zien hoe leerzaam, interactief en veelzijdig ruimtevaart en sterrenkunde zijn. Zodat je ze daarna zelf in de klas kunt gebruiken! - Door ESERO NL

Bekijk de presentatie Ruimtevaart- en sterrenkundeapps voor in de klas

Virtual en augmented reality in jouw klas
Hoe kun je als leerkracht op een laagdrempelig manier aan de slag met VR en AR? In deze workshop deelden we hoe je jouw leerlingen meeneemt naar plekken die anders onbereikbaar zijn. Bekijk de presentatie en kom te weten wat eenvoudige VR- en AR-apps kunnen toevoegen aan jouw reguliere lessen. We laten je ook zien hoe makkelijk jij én jouw leerlingen zelf een levendige VR of AR beleving kunnen maken.  - Door HUB-Lab - Hogeschool Utrecht Bibliotheek

Bekijk de presentatie Virtual en augmented reality in jouw klas

Tinkeren met licht en schaduw
In deze workshop verwonderden de deelnemers zich door materialen en voorwerpen die ze misschien dagelijks gebruikten, maar hier nu in een ander licht kwamen te staan. Het enige wat je nodig hebt om te tinkeren met licht en schaduw, is een opgeladen telefoon en een aantal (huishoudelijke) voorwerpen om schaduwen mee te maken, zoals een zeef, een mandje of flesje water. En natuurlijk een muur of een vel papier om de schaduwen op te laten vallen. Bekijk de presentatie om te kijken hoe het werkt.  - Door NEMO Science Museum

Bekijk de presentatie Tinkeren in licht en schaduw

Pixel je ruimte
Maak je eigen ruimtekunst met pixels. Alles wat op een scherm of digitale afbeelding te zien is, is opgebouwd uit miniscule elementen die we pixels noemen. Hoe groter het aantal pixels in een beeld, hoe hoger de kwaliteit van dat beeld, en hoe meer details je ziet. We bestudeerden dit aan de hand van foto’s, kunstwerken, en satellietbeelden. Ook maakten we een eigen pixelafbeelding. Daarvoor heb je ruitjespapier, een liniaal en kleurpotloden (rood, geel, blauw en zwart) nodig. - Door ESERO NL

Bekijk de presentatie over Pixel je ruimte

AR, MR, VR in museum education
MonA is an Erasmus+ project about Museopedagogy and Augmented reality. The project partners created a guide to museum education with the use of modern technology. This elaborate guide gives teachers and museum professionals an insight in these new technologies and how to use them. In this interactive workshop we explored the difference between VR, AR and MR, tried out some good practices of museums and discussed how to use this knowledge in thinking about future product development. - By MonA

View the presentation on AR, MR, VR in museum education

Creating VR-tours for museums
Virtual tours enable people to visit museums via the internet. For school children they can be an inspiring introduction to a museum. In this workshop we discussed the development process, the do's and don’ts and gave an insight into a VR-tour. - By MonA

View presentation on Creating VR-tours for museums

Augmenting Stories
This workshop showed an example of applying augmented reality within a traditional museum context. The example features an exhibition about the history of Reykjavik in which a traditional scale model of the city center is brought to life with the use of augmented reality. While bringing in media, it respects the intrinsic nature of the model as the star object in the space. In the workshop participants applied the design principles from this project to an object near themselves. - By Gagarin Interactive

View the presentation on Augmenting Stories

Ars Electronica in Linz - Deep Space 8k, an immersive museum experience
In the keynote of this conference we payed a virtual visit to Ars Electronica in Linz and immersed ourselves in other worlds via their Deep Space 8K presentation room. In the workshop Deep Space that followed, they showed us how to make museum visitors experience and mix art, music, science. Want to take a look at their museum? Visit their website.
De conferentie werd mede mogelijk gemaakt door ESERO, NEMO Science Museum en het Erasmus+ programma MoNa.