Bij de start van hun project bepalen leerlingen een klimaatprobleem waar zij zich bezig mee gaan houden. Ze kunnen inspiratie vinden in één van de hand-outs of een eigen onderwerp kiezen. Als onderzoeksopzet kunnen ze zelf metingen doen óf gebruikmaken van satellietdata van de
Earth Observation Browser. Via het sjabloon maken zij een onderzoeksopzet. Het sjabloon staat bij downloads in het kader rechts op de website. De onderzoeksopzet sturen zij vóór de zomervakantie naar
[email protected].
ESERO NL koppelt de deelnemers aan een klimaatexpert. De klimaatexpert geeft na de zomervakantie feedback op de onderzoeksopzet. In het najaar voeren de leerlingen het onderzoek uit. In deze periode videobellen de klimaatexpert en de leerlingen minimaal 1 keer met elkaar. Daarin kunnen de leerlingen vragen stellen of advies vragen.
Passend bij hun onderzoek, voeren de leerlingen een kleine daad uit om het klimaatprobleem onder de aandacht te brengen.
Hun onderzoeksverslag plus een korte omschrijving van deze kleine daad leveren ze vóór 4 april 2025 in via
[email protected]. Je moet het natuurlijk ook op school inleveren, zodat het profielwerkstuk kan worden beoordeeld. Op welke datum dat moet, bepaalt de school.
De verslagen worden gepubliceerd op
de website van ESA en de leerlingen ontvangen een deelnamecertificaat van ESA.