Luchtvervuiling, zeespiegelstijging en ontbossing; slechts enkele van de problemen waar we als bewoners van planeet aarde mee te maken hebben. Om deze problemen in kaart te brengen en om er oplossingen voor te vinden, kan het helpen de aarde eens van boven te bekijken
Onze NLT-module voor de bovenbouw vwo neemt leerlingen daarom mee in vogelvlucht rond de aarde tot zelfs buiten de dampkring. Daar cirkelen talloze satellieten rond die allerlei processen in, op en boven de aarde meten, registreren en als data aanleveren. In deze module maken ze kennis met een aantal satellieten, de data die ze opleveren en hun toepassingen. Binnen de thema’s atmosfeer, land en zee voeren leerlingen zelf praktische opdrachten uit en verwerken en interpreteren ze satellietdata. Tot slot doen ze een eigen onderzoek.
NLT staat voor Natuur, Leven en Technologie. Het is een profielkeuzevak voor de profielen N&G en N&T HAVO en VWO. Deze module is geschreven voor de bovenbouw VWO en is gecertificeerd door de
Vereniging NLT.
Praktische Informatie
Leerlingenmateriaal
Het leerlingenmateriaal in PDF-formaat is
hier te downloaden. Via de
NLT database kunt u de docentenhandleiding en de toets bij de module downloaden. Daar zijn ook de Word-bestanden te vinden.
Docentenhandleiding
Download via de
NLT-database Of vraag aan via
[email protected].
Doelgroep
VWO 5 en 6 NG/NT profiel
Studielast
40 studielasturen
Partners
ESERO NL, ESA, NSO, NEMO Science Museum, KNMI, SRON, SarVision, TU Delft, De Praktijk, Bètasteunpunt Zuid-Holland
Lesdoelen
Na thema 1 Introductie:
• kun je verschillende typen en toepassingen van satellieten benoemen
• ken je een aantal oorzaken van luchtvervuiling en luchtvervuilende stoffen
• kun je berekeningen uitvoeren aan de lancering van basis van satellietgegevens geïnterpreteerd
• heb je kennisgemaakt met meetinstrumenten op satellieten die actief waren, nu actief zijn of dat in de toekomst zullen zijn
Na thema 2 Atmosfeer:
• ken je de verschillende lagen van de atmosfeer en de stoffen daarin
• kun je uitleggen wat het ozongat is en hoe de grootte ervan varieert
• ken je de relatie tussen zonkracht en de atmosfeer en geografische ligging van plaatsen op aarde
• heb je kennis genomen van een innovatieve Nederlandse technologie om satellietmetingen beter te kunnen uitvoeren (verzonken tralie)
• kun je toelichten op welke manier spectraalanalyse een methode is om metingen aan de atmosfeer te verrichten
• heb je afbeeldingen of andersoortige informatie op basis van satellietgegevens geïnterpreteerd
• heb je kennisgemaakt met meetinstrumenten op satellieten die actief waren, nu actief zijn of dat in de toekomst zullen zijn
Na thema 3 Land:
• kun je voorbeelden noemen van toepassingen van aardobservatie
• kun je het verschil tussen passieve en actieve observatie van satellieten uitleggen
• weet je dat de eigenschappen golflengte en polarisatie van licht worden gebruikt om aardobservaties te kunnen doen
• weet je wat Lidar is en waarvoor het kan worden gebruikt
• heb je afbeeldingen of andersoortige informatie op basis van satellietgegevens geïnterpreteerd
• heb je kennisgemaakt met meetinstrumenten op satellieten die actief waren, nu actief zijn of dat in de toekomst zullen zijn
Na thema 4 Zee:
• ken je enkele factoren die een rol spelen bij zeespiegelstijging
• ben je meer te weten gekomen over hoogteverandering in Nederland
• kun je toelichten waardoor de valversnelling op aarde niet overal gelijk is
• heb je afbeeldingen of andersoortige informatie op basis van satellietgegevens geïnterpreteerd
• heb je kennisgemaakt met meetinstrumenten op satellieten die actief waren, nu actief zijn of dat in de toekomst zullen zijn